tisdag 21 september 2010

Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn?

Nu har jag läst ut en bok av Björn Sortland, vad är så skört att det bryts om du säger dess namn.
Den var väldigt hoppig, men den var ändå bra. Fast jag e inte direkt på gott humör när jag läst ut den...
Detta står på baksidan:

Kärleken ska var en början. På livet.
Den ska vara längtan och hopp och självlysande bilder av framtiden. Speciellt om man är 19 år och kär för första gången. När Markus förälskar sig i Ingrid blir kärleken vägen mot slutet. För Ingrid är sjuk, och hon blir allt sämre i takt med att förhållandet djupnar.
Deras framtidsbild är en enda, och det är döden..


I vad är så skört att det bryts om du säger dess namn? skildras två unga människors möte i gränslandet mellan liv och död. Det är en roman om kärleken och dess kraft att växa fast även där luftrummet domineras av kvävande mörker.


Denna boken var väldigt bra och sorglig fast att man vet hur den ska sluta.
Den påminner ganska mycket om en bok jag läste förra året, 'innan jag vaknar' av Lurlene McDaniel. På engelska heter den 'if I should die before i wake'. Om man kan borde man verkligen läsa den, samt 'vad är så skört att det bryts om du säger dess namn', såklart.

Ha De Najjs...

1 kommentar: