måndag 27 september 2010

Tyll, svett och frusna själar

igår kväll läste jag ut Tyll, svett och frusna själar som är skriven av Jurij Korotkov.

I Moskva, i en grå och kall betongbyggnad, finns en internatskola med ungdomar som hoppas på en framtida balettkarriär. Här tränas man i åtta långa år, långt borta från sina hem och föräldrar. Studierna är pressande och atmosfären tuff. Grymhet, orättvisor, svartsjuka, avsaknad av värme och kärlek kryper in under huden, in i själen. Allt roligt som andra upplever under barndomen finns här bara i glimtar: Julka som går sista terminen har inte sett sin familj på åtta år. Hennes liv är koncentrerat till internatet, betongfästningen. Hon lever för att en gång få stå i rampljuset. Så möter Julka kärleken i den stora staden och hon upplever att den inte är lika främmande som förut. Nu finns det äntligen en själ som tänker på henne. Men finns det plats för något utöver dansen i hennes liv? Julka står inför ett val: Dansa eller leva?

Jag tycker att boken var väldigt bra den höll mig vaken till klockan kvart i tre jag kunde bara inte släppa den! det var ganska svårt i början med alla de ryska namnen och så finns det personer som kallas tre olika saker jag blev helt förvirrad, men man vänjer sig. :) jag tror inte jag skulle klara en enda dag på den där skolan! vissa av lärarna är ju bara hemska! men jag tycker helt klart att den är läsvärd:)

nu vet jag inte riktigt vilken bok jag ska läsa men jag tror det blir jinx av Margaret Wild..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar