söndag 10 april 2011

Stolthet och fördom

Jag var verkligen på läs humör igår, eller i natt rättare sagt, jag läste både ut att lura döden och jag började och läste ut Stolthet och fördom av Jane Austen dock var det den lättlästa versionen men det räknas ändå ;)

Stolthet och fördom utspelar sig i början av 1800-talet och handlar om familjen Bennet som är en rätt så fattig familj, bestående av herr och fru Bennet och deras fem döttrar, huvudpersonen i boken är Lizzy som är den näst äldsta dottern i familjen.
"fru Bennet vill få sina döttrar gifta med rika män, men dottern Lizzy vill bara gifta sig om hon blir kär. Så en dag träffar hon en charmig officer, men han kan aldrig bli Lizzys man. Allt är den fruktansvärde Darcys fel. Han som är så rik, han som är så stolt och fördomsfull.

Lizzy avskyr Darcy och det säger hon den dagen han kommer för att fria. Hur vågar han? Lizzy glöder av hat. För det måste vara därför hon glöder? Vad skulle det annars vara?
Men ingenting är som Lizzy trott. Upptäcker hon sitt misstag för sent?"

Jag älskade verkligen boken!! och jag tror att original versionen är ännu bättre! när jag först började läsa trodde jag att den skulle vara tråkig men absolut inte! den var gullig och spännande, vissa stunder fick jag så ont i magen av att jag tyckte synd om Lizzy och Jane.
Men jag måste säga att jag blev extremt överraskad av denna boken! läs den är mitt råd! då den är lättläst tar det inte alls lång tid :D

Nu ska jag springa in och kasta mig i soffan och stirra ögonen ur mig på det fantastiska och otroliga programmet Fenomen på Kanal 5. :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar