måndag 13 juni 2011

Innan Jag Dör

För några månader sen eller så läste jag ut boken Innan jag dör av Jenny Downham. Det tog ett tag att läsa den för jag tyckte den var ganska seg och hon var självisk osv.
Jag köpte boken när jag var i Malmö med Manja och Koberg, och Manja sa då att den var bra. Jag kan tyvärr inte hålla med henne.
Den handlar om Tessa som har leukemi och snart ska dö, man får följa med hennes sista tid med sina nära, då hon försöker hinnan med så mycket som möjligt på sin lista hon har gjort. Man får reda på, redan i början, att hon ska dö, men jag tyckte nog att det kom ganska plötsligt ändå (är inte säker då det var länge sen jag läste den). Trots att jag tyckte boken var seg och verkligen inte gillade Tessa började jag gråta i slutet. Det var inte för hon dog, utan det var för att hennes lillebror blev ensam kvar med sina känslor och allt.

Jag rekommenderar den inte så starkt, men om men tycker om sorgliga böcker med egoistiska huvudpersoner kan man väl läsa den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar