onsdag 20 juli 2011

Matched

När jag var i Danmark senast var det min födelsedag och då fick jag bl.a. boken Matched- på danska. Det var en av de böcker jag läste i Portugal.

Boken är skriven av Ally Condie och är planerad att ingå i en serie om huvudpersonen Cassia och Samhället. Boken handlar alltså om Cassia som är en helt vanlig 17-årig tjej som bor med sin familj på Mapletree vägen och lever ett normalt liv. Men ett normalt liv för dem är inte samma som för oss för i Cassias värld är det "Samhället" som styr. det är faktiskt dem som bestämmer allt: Var du ska bo, Vem du ska gifta dig med, Vad du ska jobba som och När du ska dö. Det är på Cassias Matchingbanket som boken börjar, det är på matchingbanketen du får veta vem du ska matchas med, och de flesta är nervösa. När man blir matchad får man ett mikrokort där det står fakta om personen ifråga, men när Cassia kommer hem och stoppar in kortet är det en annan killes ansikte som kommer upp. Har "Samhället" begått ett misstag?

Spännande och bra bok :) Det är ganska intressant med den framtiden som Ally skriver om i sin bok, det får mig att börja undra hur det faktiskt kommer bli?! :o
va konstigt det här blev! jag skrev detta när jag var i Danmark och tänkte lägga upp det senare men när jag ville publicera det för ett antal dagar sen hoppade det upp efter sista inlägget i Danmark... aja nu publicerar jag det så får det poppa upp där det nu vill :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar